ارجو منكم ان تسمحولى ان اقول هذة القصة عن سيدة من قنا نفسها ولكن بدون ذكر اسمها هذة السيدة لها قصص مع الانبا مكاريوس من اول زوجها حتى انتقالها وقليل جدا من يعرفون هذا القصص او المقربون منها وربنا يعلم انى تعب اقوى حتى اجعلهم يوفقوا ان اكتب هذه القصة الحقيقة وسوف تكون اول سبق لهذة القصة فى هذا المنتدى
1 - عندما كانت فتاة ذهب رجل غنى ليتزوجها وففق الاب كانت الامور فى هذا الوقت الاب فقط لكن من خلفة ذهبت الفتاة الى الانبا مكاريوس وكان بعد سيامتة اسقف بشهرين قالت له الفتاة ياسيدنا انا ابنة السيد الفلانى من اكبر عائلة فى قنا فى هذا الوقت انى اريد ان اكمل درسة واخذ الدبلوم وابى وففق على زوجى من رجل وفرحى بعد غدا فماذا افعل ؟ فقال لها لاتتزوجيه فقالت له كيف فان ابى رفض تمام ان يسمع احد حتى للاباء الكهنة قال لها اظهر انة عايز يشوف البابا قالت له البابا اية دخلة فى الموضوع قالها روحى يابنتى وحتخدى الدبلوم بتاعك وتركها وهى فى حالة غربية جدا . وبعفل تزوجت الفتاة ولكن بعد اول ليلة زوج ظهرت المشكلة ان الرجل عندة عقم والفتاة مازلت بكر فارفع اب الفتاة الامر الى الكنيسة وذهب الى البابا كيرلس واعطة وثيقة فسخ عقد زوج وعادت البنت الى منزلها وكملت الدبلوم وذهبت الى سيدنا وشكرته .
ملحوظة : هذا الرجل بعد 3 سنوات تزوج من فتاه اخرى وانجب 3 اولاد
2 - تزوجت الفتاة من رجل اخر وخلافت منة 5 بنات وعندما وصلو لسن الابتائيىة بسن متفاوت اخدت الام الاى الانبا مكاريوس لتخذا البركة منه وراى الانبا مكاريوس البنات فقال لها انتى بتحبى بناتك قالتة اكيد بتحبى من اكتر ربنا ولا بناتك قالتة ربنا طبعا ياسيدنا قالها خلص وربنا عايز منك 3 يعيدة معا الملاك وعلشان مزعليش كل سنة واحدة ضحك ولم تفهم السيدة هذا الكلام وبركها وذهبت بالفعل كل عيد ملاك كان تموت منها فتاة وكانت الام قد فهمت الرساله وذهبت الى الانبا مكاريوس وهى مليئة بالدموع قالت له ياسيدنا ان دلوقت فهمت كلامك بس لى طلب تانى قالة انا مش ناقصة حزن تانى كفاية قالها خلاص ياسدتى طول مانا عايش مفيش حزن تانى لكن بعد ماشى معرفش اية ريك قالتة وانا موفقة بس لى طلب تانى اهل زوجى بيعيرونى علشان مجبش ولاد وانا بسمع كلاهم بيكون زى الرصاص اطلب من ربنا ان ينظر الى ويعطنى ولد قالها بس كدة حاضر العيد الجاى حيكون معاكى مخائيل وبعفل تم ما قاله
3 - بعد عدة سنوات انتقل الانبا مكاريوس الى احضان حبية المسيح والى الامجاد السموية
وبدات المتعاب تتولى الى السيدة من امراض كثيرة ومنها السكر والقلب وسيولية فى الدم وهشاشة فى الغظام ولكنها كانت شاكرة للرب وهى تربى اولادها فى مخافة الله وجاء امتحان قوى لها ان الفتاة الكبرى تقدم الى خطبتها شاب غنىمن اثرياء قنا وقد كان يوجد اضربات كثيرة فى قنا فى ذللك الوقت واضهطاد وضح للمسيحين فى الكليات والمناصب الحكومية كا حال مصر كلها بسب الارهاب ومنها تعندو الفتاة كغيره من الفتيات وانزلها كذا سنة فى الكلية وليس هذا فقد لقد فقدت خطيبها فى حاثة بشعة وبعد هذا وجدت امها اللى هى السيدة بطلة القصة عندها مرض خطير هو تتخطم فى الكبد ويجب فصل جزء منه وهذة العملية لا تتم فى مصر بل يجب السفر خارجا لكى تتم وهنا سفرت الى سفرت الى مصر لعمل الاجرات الزمة وبفعل ذهبت الى المستشفى لعمل اخر التحاليل وكانت الام قد سمعت عن الام الرهبة تماف ايرينى وقد اصرت على زيارتها فى دير ابى سيفين وذهبت اليها ولكان للاسف كانت الام ايرنيى فى خلوة لم تقبل احد فقلت السيدة حرام نحن من الصعيد وانا ضرورى اقابلها قالت الرهبة مينعش لو ضرورى خدى بركة الدير وامشى فذهبت السيدة الى ايقونة ابى سيفين واخدت فى البكاء بصورة هسترسة وكانت تقال له كدة يابوسيفين طيب الامبا مكاريوس سبنى ومش وانا بنت من بناتة ومن شعبة يرضك كدة يانبا مكاريوس اتصرف انت وابى سفين وهنا وجدت ان يوجد رهبة تضع يدها على كتفها وقالت لها لية كدة بتكى لية فالتفت اليها فوجدت انها الام ايرينى فكملت تماف كلامها دة الانبا مكاريوس كان اب اعترافى وابى سيفين احنا فى ديرة وجانى علشانك تعالى بصى ياسدتى من غير ما تحكى انا عارفت كل حاجة بصى ياسيدتى ابى سيفين والانبا مكاريوس قالوا اية بنتك حاتنجح وانتى مش حتعمل عملية وترجعى وربنا ادللك 15 سنة زيادة علشان تربى ولادك كويس ها مبوسطة ياسيتى ف\قالتها ازى دة النتجية ظهرت وعرفنها قبل مانسافر مصر وبانا بعد بكرة حسافر قالتها الغير مستطع عند الناس مستطع عند الله يلى كملى زيارتك وزرى السبع كنايس وخدى بركة مارجرجس وامش عايزة حاجة تانى يلى سلام الرب معاكى وبعفل سمعت كلامه وبعد يوم شاق من زيارة واخذ البركة ذهبت الى المستشفى وعمل اخر تحليل وجد ان الحالة مستقرة جدا وانة يوجد دكتور من الخارج احضر الى مصر دواء جديدة ممكن ينفع لحالتها وجربة ونفع وعند عودة الى قنا وجدا ان بنتاها قد كشفوا الظلم الوقع عليها ونجحوها
هذه القصص حقيقة تماما ويوجد لها شهود بس انهم لم يريدوا اعلنها او على الاقل بدون ذكر اسماء وذلك ولاسباب خاصة وعلى فكرة هذة السيدة حصلت على معجزت اكثر من هذا مع قديسن مثل مارجرجس والانبا شنودة ولانبا باخمويوس
صلو من اجل ضعفى
ملوحظة : بعد 15 سنة توفت السيدة بعد ان ربت عيلها وجوزت البنات وكان مخائيل فى اول كلية اى قادر على الاعتماد على نفسة
منقول للاهمية